Resultatet af mit afgangsprojekt 'Fremtidens (e) Cykel', blev elcyklen Torque. Jeg har haft som mål at lave en elcykel der er tænkt som en elcykel fra starten
(i modsætning til de elcykler der findes i dag, som er alm. cykler hvor der er monteret en motor og et batteri).
Jeg har samlet elcyklens tekniske elementer (det der gør den til en elcykel) i og omkring kædekassen.
Motoren sidder i krankboksen og energien overføres til baghjulet gennem kæden.
Batteriet er er ringen som er monteret på kædekassen. Den er tænkt som elcyklens ikon og det der gør at den skiller sig ud fra en alm. cykel.
Også når man ser den på lang afstand. Batteriet er også inspiration til 'Torque' logoet.
Ved at placere elcyklens tungeste elementer (batteri og motor) lavt på cyklen, får man en cykel med et lavt tyngdepunkt,
hvilket resulterer i en cykel, der kører stabilt.
hvilket resulterer i en cykel, der kører stabilt.
Elcyklens stel ville jeg holde simpel og 'cykelagtig', så der er noget genkendelse tilbage og den ikke kommer til at ligne en knallert!
Jeg har også lavet en cykelcomputer til 'Torque'. Her kan brugeren, ud over de normale cykelcomputerfunktioner,
tjekke batteri levetid, skifte gear og skifte motorhjælp.
tjekke batteri levetid, skifte gear og skifte motorhjælp.